martes, 15 de enero de 2013

Avaluació de la velocitat


Com podem avaluar la velocitat? Com podem saber quina velocitat tenim? 
Podem fer un seguit de testos, dels tres diferents tipus de velocitat que hi ha: gestual, freqüencial i de reacció. Aquests es basen en un estudi fet amb varis subjectes i amb una estadística, per poder donar amb més o menys exactitud el nostre grau de velocitat.

AVALUACIÓ DE LA VELOCITAT FREQÜENCIAL (acíclica o cíclica):

Curses sobre diferents distàncies

Distància 1

·         Objectiuà L’objectiu d’aquesta prova és avaluar la velocitat de desplaçament, en aquests cas cíclica, ja que el córrer és un moviment cíclic, tota la estona amb els mateixos moviments.
·         DistànciaàEs correran entre 20-50 metres amb un desnivell 0. (pista atletisme)
·         Materialàcronòmetre o cèl·lula fotoelèctrica
·         Desenvolupamentàparats dempeus a la línia de sortida. A la senyal recórrer la distància en el menor temps possible.
·         Possibilitat de repetir el test 2-3 cops amb recuperació total, 5 minuts més o menys entre test.

Distància 2

·         ObjectiuàEn aquesta prova avaluarem la velocitat màxima de desplaçament, ja que es comença la prova amb una cursa d’acceleració anterior que ens permetrà assolir el màxim de velocitat durant els 30 metres de la prova.
·         Distànciaà30 metres (pista d’atletisme)
·         Materialàcronòmetre o cèl·lula fotoelèctrica
·         Desenvolupamentàcursa d’acceleració de 15-20 metres abans de recórrer els 30 metres a màxima velocitat.
·         Possibilitat de repetir el test 2-3 (recuperació completa)


Tapping test (braços)

·         Objectiuàen aquest test avaluarem la velocitat cíclica braços, ja que és un mateix moviment tota la estona.
·         Materialàtaula amb 2 cercles de 20cm (separats 60cm entre si) i cronòmetre
·         Desenvolupamentàsituar-nos davant la taula (es regula la alçada), i mà no hàbil entre ambdós cercles. A la senyal de “ja” tocar alternativament amb la mà dominant els dos cercles (25 cops cada cercle). En arribar a 50 finalitzar la prova



Tapping test (cames)

·         Objectiuàvelocitat cíclica cames
·         Mateixes consideracions que les proves per a braços (menys temps). Pot fer-se dempeus o assegut, amb les dues cames o només una de les dues

Cursa 5x10 metres

·         Objectiuàvelocitat desplaçament i agilitat, ja que haurem de treballar els canvis de direcció contínuament i així treballem també l’agilitat i la velocitat de desplaçament.
·         Materialàmarcar dues línies separades 5 metres
·         Desenvolupamentàrecórrer la distància de 5 metres en anades i tornades (10 cops), trepitjant cada vegada la línia. Es mesura el temps. Es pot fer menys repeticions


AVALUACIÓ DE LA VELOCITAT DE REACCIÓ

Agafar un bastó

·         Objectiuàvelocitat de reacció
·         Materialàpiques amb una escala en centímetres o regla
·         Desenvolupamentàsubjectar una pica/regla deixada anar per l’examinador. Aquest avisa amb la veu de “llestos” i deixa anar la pica en els propers 3 segons. Es mesura la distància que triga en agafar el basto o el regla.



Test de Letwin

·         Objectiuàvelocitat de reacció i presa de decisions, ja que hem de col·locar una moneda en una llauna en concret.
·         Desenvolupamentàa 6 metres trobem 3 llaunes de colors (separades per 1,5 metres). L’individu comença d’esquena. A la senyal comença a córrer i en arribar a la 2ª línia se li diu la llauna (on ha de deixar una moneda)
·         Es mesura el temps des de la sortida a la introducció de la moneda
·         4 intents


Temps de reacció: Reaction Light Board Test

·         Objectiuàvelocitat de reacció i coordinació oculo-manual a través d’una màquina.
·         Materialàpanell de llums a diferents distàncies i alçades
·         Desenvolupamentàes van encenen els diversos llums i s’ha d’intentar tocar el màxim de llums enceses. Es conta el nombre d’encerts (sobre un màxim de 90)


Fotogrametria/anàlisi cinemàtic

·         Avaluació molt més concreta del moviment a partir de la seva captura amb càmeres i posteriorment tractament amb el software adequat. És un mètode molt tecnològic que no podem trobar a tots els llocs.
·         Aquest mètode té moltes aplicacionsàestudi de la biomecànica del moviment, estudi de patologies, anàlisi de la velocitat del moviment (velocitat gestual), elaboració de jocs d’ordinador i pel·lícules, etc.

No hay comentarios:

Publicar un comentario